Wat omvat een Yoga-les en wat kunnen de voordelen zijn?

Onze yoga lessen zijn evidence based.
Tijdens de yogales beoefenen we vnl hatha yoga (asana's en krya's) , meditatie (mindfulness) , ademhalingstechnieken en geven we ook een diepe relaxatie op het einde van de les. 
Hatha yoga is de fysieke kant van yoga.
Hatha yoga richt zich voornamelijk op het fysieke lichaam en bestaat uit de beoefening van lichaamshoudingen (asana’s) en kriyas. Deze maken ons leniger en sterker.
Meditatie is de rode draad door de hele yogales. Het start met lichaamsbewustzijn, ademhalingsbewustzijn en dan verder aandacht voor de emoties en de gedachten. 

Op het einde van de les voorzien wij  altijd een diepe ontspanning, yoga nidra genaamd.

Tijdens de yogales beoefenen we ook ademhalingstechnieken (pranayama) en voorzien we ook een vleugje yogafilosofie. (= integrale yoga).



Yoga is géén gym of fitness.
De bewegingen in yoga synchroniseren de ademhaling met de beweging van het lichaam. Als basis gelden de asana’s, dit zijn lichaamshoudingen waarmee de yogabeoefenaar zijn lichaam fysiek rekt en strekt om daarmee lenigheid, gevoel voor evenwicht, uithoudingsvermogen en vitaliteit te ontwikkelen. De praktijk van yoga is uitermate geschikt om stress te bestrijden, je concentratie en energie te verhogen en aan je spieren en gewrichten een nieuwe kracht en souplesse te geven. En ook vnl om meditatie aan te leren.

Een yogales duurt ongeveer 1uur tot 1u15min en heeft meestal de volgende opbouw:

Korte ontspanning
Ontspanningsoefeningen als voorbereiding op de les, om los te komen van alle dagelijkse spanningen en beslommeringen.

Ademhalingsoefeningen
Oefeningen die gericht zijn op het aanleren van een goede en bewuste ademhaling, zodat de longen optimaal kunnen functioneren, leren hoe je met de ademhaling je tot oa rust kan brengen, en ook meditatie onder de vorm van bv ademhalingsaandacht.

Houdingsoefeningen
Oefeningen die gebaseerd zijn op het afwisselen spanning en ontspanning, waarmee bewustwording van het lichaam wordt nagestreefd om spanningen in het lichaam te kunnen lokaliseren en weg te nemen, zodat ook innerlijke rust ontstaat.

Lange ontspanning
Afsluitende ontspanningsoefeningen om een toestand van diepe rust en totale ontspanning te bereiken met een duur van ongeveer 15/20 minuten. (yoga nidra)



Er zijn verschillende lesmomenten, zowel voor  beginners als gevorderden.
Meestal leert de beoefening van Yoga, spanningen en blokkades te herkennen en los te laten.
Yoga geeft ons een weg naar een rustiger, gezonder en energieker lichaam en een bewuste geest.

Enkele voorbeelden van de vele voordelen van beoefening van Yoga kunnen zijn :

• maakt je lichaam leniger en krachtiger
* leert je mediteren
• verbetert je ademhaling
• brengt je geest tot rust waardoor je concentratie verbetert
• leert je beter om te gaan met stress en emoties
• voorkomt sportblessures en stimuleert betere sportprestaties
• geeft verlichting of verdwijning van fysieke pijnen en ongemakken
• maakt je bewust, met alle voordelen ervan enz.
 en vooral leert je mediteren.



Wanneer gaan de lessen door ?

De lessen gaan door op maandag om 18u45 en om 20u15 ,  op woensdag om 20u15 en op donderdag om 20u15.

Mensen met yoga-ervaringen kunnen altijd inschrijven voor een gratis proefles op één van de 4 lesmomenten.


Voor de juiste data zie rubriek "praktische info" op deze website.


Waar gaan de lessen door ?

Neerhonderd 9b - 9230 Wetteren

Hoe schrijf je in?

Om een goede kwaliteit en begeleiding te voorzien, dienen wij zicht te hebben op het aantal deelnemers. Mogen we daarom vragen om telkens je eens les wilt volgen via onze site of per mail in te schrijven.

Om je in te schrijven via de website klik hier.

+ Telefonisch : 0474 / 83 07 12








   
   Yoga De Lotus

    Neerhonderd 9b
    9230 Wetteren

    E-mail : info@yoga-delotus.be
    GSM : 0474 / 83 07 12



    INFO OVER DE LESSEN
    PRIJZEN
    INSCHRIJVEN
    CONTACTEER YOGA DE LOTUS
    PRIVACY POLICY & DISCLAIMER